فيات 128
طبعا عربية مش محتاجة تعريف بالنسبة لانتشارها و وجودها لحد دلوقتي في الشارع المصري و قطع الغيار الموجودة في اي مكان دا غير ان كتير من المصريين بدأو بيها كأول عربية او حتي في تعليم السواقه معظم الناس اتعلمت عليها و كمان اول ظهور للفيات 128 عمل طفرة كبيرة في عالم السيارات وقتها قبل عصر ال128 كانت كل السيارت تقريبا دفع خلفى، باستثناء موديلات قليلية من ستروين ورينو كانت مبنية على تكنولوجيا معقدة جدا و مكملتش فترة كبيرة تتمثل في محرك مثبت بطول السيارة وجيربوكس في مقدمة المحرك يحول الحركة من حركة طولية إلى حركة عرضية تغدى العجلات، حتى قدمت فيات للعالم تصميمها الثوري الذي تزامن مع تصميم السيارة مينى جونيور، المبنية تقريبًا بنفس التصميم المتمثل في محرك مثبت بعرض السيارة وجيربوكس موجود على يسار المحرك ينتهى بمخرج يخرج منه محوري جر غير متساويين في الطول يغذيان العجلات. كما كانت فيات من آوائل من جرؤ على تقديم هذا التصميم العجيب آنذاك، والذي صار هو تصميم كل السيارات تقريبًا في الوقت الحالي. خلق هذا التصميم أول سياره جر امامي ناجحة وأدى إلى ميزات كثيرة ربما أهمها توفير الكثير من مساحة السيارة لاستخدام الركاب , دا غير ان ال128 من أوائل السيارات التي حصلت على محرك ذو كامة علوية SOHC في العالم الي خلاها مميزة في صوت الماتور و السرعة , و التصميم ده ادي للعربية فيات 128 جايزة car of the year لعام 1970.
تاريخ السيارة فيات 128:
اول ظهور للفيات 128 كان في عام 1969 و تمت المفاوضات بين فيات ونصر للسيارات لإنتاج الموديل 128 في نهايه عام 1971
وظهرت السيارة 128 في السوق في بدايات عام 1972 و اتوقف انتاجها سنة 1984 من شركة فيات ،ولكن نجت شركة النصر في عقد أتفاق مع شركة زاستافا للحصول على أجزاء السيارة 128. وفي منتصف العام 1988 تم عمل تعديل محدود في السيارة 128 حيث ظهرت بمحرك 1300 بدلا من 1100 وجيربوكس ذو خمسة نقلات وتعدلات طفيفة جدا في شكل الكبوت وزجاج الأبواب و اتوقف انتاجها سنة 1992 ولكن بعد اربعة سنوات وبعد نهاية الحرب، عادت شركة النصر لتعلن عن طرح موديلات جديدة من ال128 عام 1996 و اتوقف انتاجها تاني سنة 2002 و بعد فترة سنة 2005 رجعت شركة النصر تاني تنتج السيارة فيات 128
ابعاد فيات 128:
قاعدة الإطارات 2,445 مم
الطول 3,850 مم
العرض 1,590 مم
الارتفاع 1,340 مم
الطول 3,850 مم
العرض 1,590 مم
الارتفاع 1,340 مم
محرك (ماتور) فيات 128 :
الاول 1100CC:
قدرة القصوي للمحرك: 55 حصان عند سرعة 600 ل/د
عدد نقلات تغيير سرعة: 4 نقلات
سرعة دوران المحرك: 5800 لفة / دقيقة
فرامل العجلتين الاماميتين: نظام القرص (الديسك)
فرامل العجلتين الخلفيتين: نظام الطنبور
عدد اسطوانات المحرك: 4
الثاني 1300cc:
عدد اسطوانات المحرك: 4
القدرة القصوي للمحرك: 68 حصان عند سرعة 600 ل/د
عدد نقلات تغيير سرعة: 5 نقلات
فرامل العجلتين الاماميتين: نظام القرص (الديسك)
فرامل العجلتين الخلفيتين: نظام الطنبور.
طبعا العربية غنية التعريف و اكيد فيها عيوب لكن بالنسبة لسعرها الاقتصادي مش عيوب جامدة زي ان مثلا الصاج خفيف شويه و لكنه احسن من عربيات تانية احدث و لكن من ممزيات السيارة انها قابلة لتعديلات كتيرة جدا
و بكدا اكون خلصت شرح العربية فيات 128 اتمن تكونوا استفدتوا
تعليقات
إرسال تعليق